Vlaanderen
OVAM Toon navigatie menu

Actieweek Circulair Bouwen
OPEN SESSIES
31 mei - 4 juni

Tijdens de EU Green Week houden we een actieweek voor Circulair Bouwen met als centraal thema communicatie. Een deel van het programma is voorbehouden voor deelnemers van de Green Deal Circulair Bouwen, maar de meeste delen zijn open (mits inschrijving). We geven hieronder een overzicht van de open events.

 1/ Plenaire Kick-Off
MAANDAG 31 MEI - 10.00 - 12.30 uur

De week opent met een plenair event en de uitreiking van de Circular Building Award en Pioneer Award.

  • Toelichting bij het weekprogramma & update Communities of Practice
    Petra Ronda, Vlaamse Confederatie Bouw
  • Hoe met data de communicatie over circulair bouwen sturen?
    Bart Denys & Jeroen Seynaeve, PMG
  • Circulair platform CIRCL
    Bart den Otter, ABN AMRO Bank
  • LEVEL(s) - a European framework for sustainable buildings
    Josefina Lindblom, European Commission
  • Laat je inspireren! Pitch van ingediende pilootprojecten
  • Uitreiking Circular Building Award en Pioneer Award

2/ Videowall
WOENSDAGNAMIDDAG 2 JUNI
Virtuele referentiebezoeken van projecten rond circulair bouwen

Op fysieke bedrijfsbezoeken is het helaas nog even wachten, maar dat houdt ons niet tegen om virtueel al even binnen te kijken bij andere pilootprojecten en relevante cases. In het kader daarvan stellen we een videowall open, waar je een verzameling aan video’s van pilootprojecten en relevante cases kan bekijken.

Zie je graag jouw pilootproject hierop verschijnen? Stuur dan zeker sprekend beeldmateriaal door naar gdcb[at]vlaanderen-circulair.be. Deze videowall biedt namelijk ook een podium aan pilootprojecten, aangezien deze ook belicht zullen worden in het kader van de EU Green Week.

3/ Workshops communicatie in de praktijk
DONDERDAG 3 JUNI

01
9.00 - 10.30 | As-a-service, nachtmerrie of opportuniteit?
Hilde Janssens en Peter Suykerbuyk, Econocom

Nieuwe as-a-service businessmodellen zijn in opmars in de bouwsector. Aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden (lighting as-a-service, tapijttegels as-a-service, digital signage as-a-service) bespreken we het hefboomeffect van innovatie, de mogelijke co-creatiemodellen, de te overdenken keuzes, de boekhoudkundige, financiële, administratieve en contractuele aspecten van product-dienstcombinaties. We analyseren de voordelen, maar ook uitdagingen voor aanbieders en eindgebruikers. We delen onze leerlessen en reiken de nodige handvaten aan voor een overstap naar een servitization model.

Naar de presentatie >

02
10.30 - 12.00 | Communicatie in de ketensamenwerking
Ron Jacobs en Astrid Heystee, Jansen by ODS en Circular Marketing Solutions

Hoe krijgt men partners in de keten in beweging op het gebied van de circulaire bouw? De transitie naar de Circulaire Economie is de ambitie, maar “Cooperation is Key” om samen met architecten en bouwpartners ook daadwerkelijk de stappen van lineair naar circulair bouwen te zetten. In deze workshop “informeren, inspireren en activeren” ontdekken we hoe wij, via een componentenbeheersplatform met herbruikbare materialen, de architect kunnen inspireren om te gaan ontwerpen vanuit een circulair perspectief. Leer meer over dit onderwerp en visualiseer met ons mee in deze interactieve sessie.

Naar de presentaties >

03
10.30 - 12.00 | Hoe communiceer ik op een geloofwaardige en correcte manier over de duurzaamheidsinspanningen van mijn organisatie?
Rik Neven, Circubuild

Elk bedrijf noemt zichzelf vandaag duurzaam en steeds vaker ook circulair. Het risico bestaat dat duurzaamheid en circulariteit holle begrippen worden en dat je als organisatie beticht wordt van Greenwashing. Voor zowel de particuliere als professionele gebruikers is het moeilijk om het kaf van het duurzame koren te scheiden. En hoe kan je als bedrijf dat daadwerkelijk inzet op duurzaamheid en circulariteit in je communicatie het verschil maken? Hoe doe je dat op een correcte en geloofwaardige manier? Stof voor een interessante workshop rond duurzaamheidscommunicatie.

Naar de presentatie >

04
12.30 - 14.00 | Hoe met data de communicatie over circulair bouwen sturen?
Bart Denys en Jeroen Seynaeve, PMG

Op basis van geregistreerde interesses en verworven data kunnen doelgroepen worden geïdentificeerd en met content op maat bediend. In deze workshop geven hoofdredacteur Bart Denys en data-analist Jeroen Seynaeve inzicht in enkele resultaten van diverse publicaties en een survey inzake circulair bouwen.

Naar de presentatie >

05
12.30 - 14.00 | Help! Hoe overtuig ik mijn opdrachtgever van circulair bouwen?
VIBE vzw, Bond Beter Leefmilieu en VUB Architectural Engineering

Met de opkomst van circulair bouwen springen meer en meer mensen op de kar. Om verder op te schalen, zullen we echter ook het grote publiek aan boord moeten krijgen. Door enkel op de ecologische voordelen te wijzen, zal dat waarschijnlijk niet lukken. Hoe communiceer je dan best naar opdrachtgevers? Welke profielen hebben zij? Welke voordelen speel je uit en hoe kan je daarmee echt overtuigen? In deze sessie bespreken we de relatie met de “klant” en diens motivaties voor circulair bouwen. Dat doen we in het kader van het project SensiParti, waarin Bond Beter Leefmilieu, VIBE vzw en VUB Architectural Engineering werken aan het sensibiliseren van particuliere (ver)bouwers.

Naar de presentatie >

06
14.00 - 15.30 | Hoe verkoop ik “circulair bouwen”?
Jo De Maesschalck, M4 Architects

Tijdens deze workshop zullen we samen brainstormen en nadenken over diverse vragen:

  • Wat is voor mij circulair bouwen?
  • Is circulair bouwen haalbaar voor kleine woningen of enkel voor grote projecten?
  • Komt er een omwenteling in het bouwheerschap waarbij een gebouw als dienstverlening (“a building as a service”) wordt beschouwd en niet meer als te verkopen vastgoed?
  • Hoe kunnen we bouwheren overtuigen van investeringen in kwaliteit en authenticiteit in het kader van CB?

Naar de presentatie >

07
14.00 - 15.30 | Circulariteit als werkwoord
Christoph Ruys (B2Build), Karl Iserbyt (Firestone), Tom De Fruytier (Signify) en Paul Roman (Saint-Gobain)

Circulariteit wordt steeds belangrijker. Als begrip, maar ook als werkwoord. Maar hoe communiceer je als fabrikant over circulariteit? Welke specifieke invulling geef je aan dit begrip en hoe ga je er mee aan de slag? Karl Iserbyt (Marketing Manager Firestone), Tom De Fruytier (Marketing Manager Signify) en Paul Roman (Specification Manager bij Saint-Gobain) lichten hun accenten toe, en tonen als internationale spelers hoe ook regionale verschillen de wisselende invullingen rond de term circulariteit bepalen.

Naar de presentatie >

08
15.30 - 17.00 | Acasus als toonpunt voor circulair bouwen
Eva Degryse, Julie De Blaere en Wannes Meersmans, POM West-Vlaanderen

Acasus, het West-Vlaams centrum voor duurzaam wonen en (ver)bouwen in Veurne, beschikt naast een permanente tentoonstelling rond duurzaam wonen, ook over een tijdelijk toonpunt rond circulair bouwen.

Deze expo focust zich op Belgische circulaire bouwproducten en werd ontwikkeld in samenwerking met VIBE. Acasus wil via deze expo de brug leggen naar het brede publiek en andere bezoekers, zoals scholen, bouwprofessionals,… Acasus is niet enkel een toonpunt, maar organiseert ook op regelmatige basis andere activiteiten zoals bijvoorbeeld themadagen enmasterclasses.Hun doel is om informatie en inspiratie op een toegankelijke manier over te brengen naar alle doelgroepen.

Naar de presentatie >

Marktdialoog Circulaire HVAC

 

4/ Marktdialoog Circulaire HVAC

Neem op donderdag 3 juni om 15.30 uur deel aan de marktdialoog over HVAC. Aanbieders en aankopers gaan er in dialoog, met als doel het circulair aanbod en de noden van technisch beheer (van projectfase tot en met onderhoud) beter op elkaar af te stemmen. Het initiatief komt van Het Facilitair Bedrijf dat voor haar gebouwen in de toekomst circulariteit wil integreren in haar onderhoudscontracten. Maar uit een korte rondvraag blijken dezelfde vragen naar criteria die de beste circulaire oplossingen op lange termijn opleveren.

Ben je een aanbieder van een circulair product of dienst op gebied van HVAC? Maak dan gebruik van deze dialoog om te tonen hoe ver Vlaamse aanbieders staan op vlak van circulariteit. Maar geef zeker ook aan welke drempels er soms in prijsvragen zitten die een circulaire oplossing tegenwerken.

Aan de aankopers bieden we een unieke kans om heel gericht vragen te stellen aan de leveranciers, over de diverse elementen die samen de prijs van een circulair HVAC-aanbod bepalen. Welke product-dienstcombinaties er reeds mogelijk zijn en hoe dit in een bestek kan beschreven worden. Maar ook hoe zij onderhoud tijdens de gebruiksfase kunnen meenemen of wat de aanbieders nadien met de producten doen die vervangen moeten worden.

Op deze marktdialoog zijn ook niet-deelnemers van de GDCB welkom, dus stuur de uitnodiging gerust door naar andere geïnteresseerden. Heb je al een prangende vraag dan mag je die naar gdcb[at]vlaanderen-circulair.be sturen. We nemen deze mee in de voorbereiding van de marktdialoog.

Naar de presentatie >

5/Voorstelling Praktische gids

“TOTEM voorschrijven in overheidsopdrachten”

Naar de presentatie >

6/Circular SMEs across Europe
 

Naar de presentatie >