Werk maken van een beter leefmilieu in Vlaanderen. Dat is de kerntaak van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM). Daarom wil de overheidsorganisatie zelf een voortrekkersrol in milieuzorg vervullen en de impact van hun werking op het milieu zoveel mogelijk beperken. VMM engageert zich dus ook op het vlak van de circulaire economie en probeert materiaalbewust te bouwen.
Momenteel onderzoeken ze wat mogelijk is bij de aanleg van bruggen.
De VMM moet zelf regelmatig bruggen aanleggen voor landbouwgebruik of voetgangers. Dat zijn tot nu toe meestal houten bruggen, maar ook houten bruggen op stalen liggers of betonbruggen komen voor. In het verleden zijn ook al prefab houten composietliggers gebruikt (gelijmde spanten).
Aan de hand van een aantal concrete projecten zal de VMM nu onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om circulair materiaal te gebruiken voor hun bruggen. Ze kijken in de richting van bepaalde composiet kunststofbruggen. Die blijken immers zeer lang te kunnen meegaan en kunnen, indien gewenst, door de leverancier teruggenomen worden en hergebruikt worden in andere projecten. Er zijn al enkele composietbruggen aangelegd.
Daarnaast onderzoeken ze ook de mogelijkheid om groen beton te gebruiken. De bouwwereld zit met een overschot aan gebroken beton- en steenpuin. De vraag is of groen beton, dat deels gemaakt is met dit puin en daardoor minder stevig is dan kwaliteitsbeton, duurzaam genoeg is voor de toepassingen van VMM. Voor VMM is het bijvoorbeeld niet zo belangrijk hoe dik brugfunderingen zijn. De zwakte van het groen beton zou dus gecompenseerd kunnen worden door grotere afmetingen. De eerste toepassingen van groen beton in de bruggen die de VMM bouwt, zullen waarschijnlijk voor eind 2021 zijn.
En ten slotte bekijkt de VMM ook alternatieve mogelijkheden voor de palen die ze gebruiken. Europees gekweekt klasse 1 hout is uiteraard een uitstekend alternatief voor tropisch hardhout. Maar de VMM zal ook nagaan of ook palen uit gerecycleerde kunststof mogelijk zijn. Denk maar aan palen uit gerecupereerde PET-flessen of, voor zwaarder werk, geperste auto-onderdelen die niet meer recupereerbaar zijn.
De VMM werkt voor dit project samen met het WTCB en met bedrijven die deze nieuwe materialen ontwikkelen. Ze hopen beloftevolle initiatieven in de markt een kans te geven om zich te bewijzen of een toepassing te vinden.