Groep Van Roey ontwerpt en bouwt veel scholen. Tot voor kort gebeurde dat nog volledig via traditionele ontwerpmethodes. Met dit project willen we onderzoeken hoe we de transformeerbaarheid en circulariteit van onze schoolgebouwen verder kunnen optimaliseren, gefundeerd op wetenschappelijke en technische studies.
We vertaalden onze doelstelling in de volgende onderzoeksvragen: Wat is de ontwerp- en bouwstrategie specifiek voor circulaire scholen? Welke set bouwoplossingen kunnen wij samenstellen voor eenvoudigere demontage en hergebruik en die voldoen aan de specifieke eisen? Welke oplossingen scoren het beste na een levenscyclusanalyse op vlak van milieu en kosten? Hoe kunnen we de toekomstige transformaties van scholen in acht nemen in deze studies?
Belangrijkste resultaten |
Belangrijkste geleerde lessen |
|
|
Als groep Van Roey willen we de kwaliteit van het leven van mensen verbeteren door de creatie van leefbare en duurzame omgevingen waar mensen graag wonen, werken, leren en sporten.
Wij zullen daarom blijven inzetten op de verdere verduurzaming van onze ontwerpen voor schoolgebouwen. De leerlessen van dit project worden ook door de verschillende partners opgenomen in verdere onderzoeksprojecten, zoals Schoolgebouwen in beweging waar we samen met het stedelijk onderwijs van Antwerpen, Skilpod en de Universiteit van Hasselt circulaire verplaatsbare scholen ontwikkelen, of CIRCAT waar VITO samen met Boydens en Re-vive onderzoek verricht naar circulaire technische installaties.
Naast de verschillende onderzoeksprojecten zetten we de circulaire principes ook om in praktijk.
Voor het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap GO! bouwen we de Stadsmus, een basisschool in Oudergem volgens een aantal circulaire principes zoals onder meer:
• het koppelen van de klassen per 2 zodat co teaching mogelijk is (aanpassing pedagogische visie)
• alle binnenwanden niet dragend, wat zorgt voor extra flexibiliteit naar de toekomst toe.
• de hoogte werd bewust overgedimensioneerd zodat er nog ruimte is om extra technieken te voorzien (mochten in de toekomst de eisen hieromtrent wijzigen)
• het is ook een breed inzetbare school waarbij de lokalen en de speelplaats na de schooluren worden opengesteld voor de buurt.
De Stadsmus
• Bouwheer: Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap GO!
• Architect: Archiles architecten
• Landschapsarchitect: Omgeving
• Stabiliteitsbureau: Studie 10
• Techniekenbureau: Boydens
• Akoestisch bureau: d2B
We zijn ervan overtuigd dat de combinatie van onderzoeksprojecten en praktijkcases als accelerator zullen dienen om van circulaire scholen de nieuwe standaard te maken.
Groep Van Roey nv
Partners VITO/Energyville, VUB Architectural Engineering, Universiteit Antwerpen, Wetenschappelijk & Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf
Thema's Recyclage & hergebruik › Hefbomen: Juridisch › Financieel › Businessmodellen › Sensibilisering › Tijdelijk gebruik › Circulaire materialen en bouwsystemen › Circulair aankopen › Ontwerp ›