Om het scholenpatrimonium van de Provincie Antwerpen op een duurzame manier klaar te maken voor 2050, moeten we de klassieke schoolconcepten radicaal herdenken. Ruimte moet maximaal benut worden, er is nood aan flexibiliteit en het patrimonium moet een ruimere maatschappelijke functie krijgen.
Via dit project wil Cenergie, in samenwerking met de Provincie Antwerpen en Universiteit Antwerpen, een langetermijnvisie opstellen voor het scholenpatrimonium van Antwerpen. Aan de hand van intense workshops in het onderwijsveld werd de prangende vraag duidelijk om schoolgebouwen flexibeler te gebruiken. Dat is o.a. mogelijk via aanpasbare technische installaties. Daarom werkten we aan de hand van een casestudie twee innovatieve HVAC-concepten uit. Van beide toekomstscenario’s berekenden we vervolgens de milieu-impact (LCA) en levenscycluskost (LCC).
Belangrijkste resultaten |
Belangrijkste geleerde lessen |
|
|
We willen ons blijven inzetten voor een duurzamere toekomst en zo ook het scholenpatrimonium verder ondersteunen. De studie toonde aan hoe innovatieve HVAC-concepten de circulariteit in scholen kunnen verbeteren, en hoe dat samenhangt met het gebruik van gebouwen nu en in de toekomst. De uitgewerkte visie voor scholen wordt meegenomen als instrument in het onderwijsveld om schoolgebouwen en de wijze van lesgeven op elkaar af te stemmen.
Verder zullen we de opgedane technische kennis zeker meenemen naar toekomstige projecten om circulariteit in al onze studies te maximaliseren. We geloven ook sterk in de synergie die ontstaat wanneer onderzoek en praktijk aan elkaar worden gekoppeld.
Cenergie
Partners Universiteit Antwerpen, Provincie Antwerpen